بلاگ

بررسی انواع فن سانتریفیوژ پیش از خرید

انواع فن سانتریفیوژ

فن‌ها وسایلی هستند که با ایجاد اختلاف فشار، جریان هوا را تامین می‌کنند. به طور کلی دو نوع فن وجود دارد، محوری و سانتریفیوژ. انواع فن سانتریفیوژ در بازار وجود دارند که افراد می‌توانند متناسب با نوع نیاز و بودجه خود از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنند.

فن سانتریفیوژ چیست؟

فن‌های صنعتی شعاعی به عنوان دستگاه‌های پیمانکاری برای تخلیه هوای دود آلود و آلوده استفاده می‌شوند. این فن‌ها از پره‌هایی تشکیل شده‌اند که به شکل دایره‌ای در فاصله مساوی از مرکز قرار گرفته‌اند. فن شعاعی به عنوان فن سانتریفیوژ یا فن گریز از مرکز نیز شناخته می‌شود. این فن‌ها از نظر ساختار شبیه به پوسته حلزون هستند. در این نوع فن‌ها هوا پس از، افزایش فشار با کمک پروانه به کانال خروجی منتقل می‌شود. این پروسه مبنای عملکرد انواع فن سانتریفیوژ است. سایر ویژگی‌های فنی را می‌توان با توجه به برخی مؤلفه‌های کاربردی و فنی تغییر داد.

بررسی انواع فن سانتریفیوژ

اساس تفاوت میان فن‌های سانتریفیوژی نوع پروانه‌ها آن‌ها می‌باشد. که این تفاوت در نهایت بر قدرت و راندمان این محصولات تاثیر می‌گذارد.

سانتریفیوژ بکوارد دبل

بکوارد

تیغه‌های این فن‌ها به سمت عقب خم شده‌اند (خلاف جهت حرکت پروانه). تمایل پره‌های آن‌ها به عقب باعث شده که قدرت زیادی در مکش داشته باشند. از همین رو آن‌ها را غالبا در سیستم‌های مکنده به کار می‌برند. اگزاست فن سانتریفیوژ بکوارد دبل یکی از بهترین نمونه‌های مورد استفاده در صنایع است که دو دریچه مکش هوای دو طرفه دارد، به جای این که فقط یک داکت ورودی داشته باشند.

راندمان این فن‌ها نسبت به دو محصول فوروارد و رادیال بیشتر است اما در دبی‌های بالا کمی عملکردشان افت پیدا می‌کند. در موقعیت‌هایی که امکان استفاده از فن‌های ایرفویل نیست معمولا از این نمونه‌ها استفاده می‌شود. فن سانتریفیوژ بکوارد برای تهویه، سیستم‌های گرمایشی و هواساز استخر کاملا مناسب هستند.

فوروارد

فوروارد

معنای فوروارد در لغت بر خلاف بکوارد است. بنابراین پره‌های این قبیل فن‌ها به سمت جلو خم شده‌اند (در راستای گردش پروانه). از سوی دیگر دمنده‌های خوبی محسوب می‌شوند و در سیستم‌های هواده مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگزاست فن سانتریفیوژ فوروارد دبل به سبب هوادهی بالایی که دارد در انواع ایرواشرها، سیستم‌های گرمایشی، هواسازهای بیمارستانی و معمولی و سایر موقعیت‌ها با دبی متوسط و فشار پایین به کار می‌روند.

فن‌های فوروارد سرعت چرخش پایینی دارند در نتیجه صدای کمی هم تولید می‌کنند. یکی از نکات مهم در مورد فن‌های مذکور این است که بازده نسبتا پایینی دارند اما در عوض از جثه کوچک‌تری هم برخوردارند.

رادیال یا شعاعی

رادیال یا شعاعی

فن‌های رادیال صنعتی قدرت مکش بالایی دارند. به لطف این ویژگی، یک قدم جلوتر از تمام فن‌های دیگر هستند. در بسیاری از مواقع که خریداران به دنبال فن‌های تهویه می‌گردند این فن‌ها یکی از گزینه‌های انتخابی می‌باشند. تیغه‌های فن رادیال خطی‌اند (مستقیم) و در راستای شعاع پره قرار می‌گیرد. محیط‌هایی که آلاینده‌ی زیاد و خطرناکی دارند غالبا از این نمونه فن‌های سانتریفیوژ انتقال مواد در سیستم تهویه خود استفاده می‌کنند، چرا که قادرند با فشار زیادی آلاینده‌های درشت را هم تخلیه نمایند.

پوشش منحصر به فرد پره‌ها، مقاومت این فن‌ها را نسبت به خوردگی افزایش داده است. عملکرد آن‌ها حتی در شرایط واماندگی هم تضمین شده می‌باشد، به شرطی که در شرایط دبی پایین و فشار بالا به کار گرفته شوند.

بین کانالی

بین کانالی

این فن‌ها اگرچه نمی‌توانند جای فن‌های بزرگ‌تر را بگیرند اما برای صرفه جویی در فضا ایده آل‌اند. بیشترین کاربرد این محصولات در رستوران‌ها، هتل‌ها و هودهای صنعتی و ساختمان‌های بزرگ به منظور هدایت دود است. فن بین کانالی هم می‌تواند دمنده و هم مکنده باشد.

سقفی | انواع فن سانتریفوژ

سقفی

اگزاست فن سقفی برای تخلیه‌ی هوای داخلی استفاده می‌شوند و با توجه به الزامات محیط در سیستم‌های مختلف ایفای نقش می‌کنند.

اکسترنال

در این محصولات از موتور اکسترنال استفاده می‌شود، وزن کمی دارند و برای تهویه محیط‌های کوچک مناسب‌اند. فن‌های سانتریفیوژ اکسترنال اکثرا به عنوان خنک کننده دستگاه‌های ماینر یا لمینت­های صنعتی به کمک صاحبان صنایع می‌آیند.

فن اکسترنال | انواع فن سانتریقوژ

ایرفویل (پروانه تیغه نازک Airfoil)

انواع فن سانتریفیوژ ایرفویل از جمله جدیدترین محصولات این صنعت می‌باشند. وقتی این فن‌ها را می‌بینید احتمالاً به یاد حلزون خواهید افتاد. شکل آیرودینامیکی حلزونی مزایای متعددی را به آن‌ها بخشیده است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • لرزش پایین
  • راندمان بالا
  • افت فشار استاتیکی کم
  • ایجاد هوادهی زیاد

بیشترین سطح بازدهی و راندمان متعلق به این فن‌ها است. در فن ایرفویل زاویه برخورد تیغه‌ها با هوا بسیار کم می‌باشد و در تولید فشار کم نظیر هستند. از سوی دیگر سازوکار این فن‌ها به شکلی است که الکتروموتور آن‌ها از هرگونه اضافه باری معاف است و دبی بالایی را ایجاد می‌کند. محیط کاری این فن سانتریفیوژ باید آلاینده‌های کمی داشته باشد.

انواع فن سانتریفیوژ بر اساس جنس بدنه

در انواع فن سانتریفیوژ، از 5 متریال به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود که به این ترتیب می‌باشند:

  1. استیل
  2. گالوانیزه
  3. pvc
  4. ABS
  5. ST37

4 پارامتر مهم هنگام خرید انواع فن سانتریفیوژ

انتخاب فن مهم‌ترین کاری است که برای طراحی و ساخت یک سیستم توزیع هوا باید انجام داد. در انتخاب آن‌ها مؤلفه‌های متعددی باید در نظر گرفته شوند، اما این 4 مورد از دیگری مهم‌ترند:

  • جریان هوای مورد نیاز
  • تلفات فشار
  • سطح صدای قابل قبول
  • نوع اتصال برق

در مقاله بررسی انواع و اقسام فن تهویه مطبوع کاربردی انواع فن‌ها و مؤلفه‌های خرید آن‌ها را چک کرده‌ایم. اگر قصد خرید یک فن سانتریفیوژ را دارید این محتوا کمک شایانی به شما خواهد کرد.

کوییک فن ارائه دهنده انواع اگزاست فن

فارغ از این که چه برنامه‌ای برای مطبوع سازی محیط مورد نظرتان دارید، شرکت صنایع تهویه توسعه فن آتی در کنار شما خواهد بود. توجه داشته باشید که صفر تا صد طراحی سیستم‌ها (سیستم‌های تهویه مطبوع، هواساز، غبارگیر و …) توسط متخصصان این حوزه صورت می‌گیرد و تمام خدمات تا سه سال گارانتی دارند و کلیه محصولات به شکل همه جانبه پشتیبانی می‌شوند. از همین رو ما تا سال‌ها پس از خریدتان هم با شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *