بلاگ

نکات طلائی در نصب و راه اندازی غبارگیر صنعتی که باید بدانید

نصب و راه اندازی غبارگیر صنعتی

غبارگیرهای صنعتی نوعی محصول مخصوص فیلتراسیون هوا هستند که در کارخانجات، کارگاه‌های تولیدی و هر مرکزی که احتمال تولید آلاینده در آن زیاد است، استفاده می‌شوند. غبارگیر یا بگ فیلتر صنعتی دارای انواع مختلفی است که استفاده از حداقل یک نوع آن هم به جهت حفظ ایمنی و هوای پاک در محیط کار و هم به جهت محافظت از اتمسفر اهمیت دارد. به منظور رعایت این دو موضوع، انتخاب بهترین دستگاه غبارگیر اهمیت زیادی دارد و برای استفاده از بهترین دستگاه باید با فرآیند نصب و راه اندازی غبارگیر صنعتی آشنا بود که در این مطلب در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

فرآیند نصب و راه اندازی غبارگیر صنعتی به چه صورت است؟

دستگاه غبارگیر صنعتی دستگاهی است که ذرات و آلاینده‌های موجود در هوا، گرد و غبار و… را توسط کیسه‌های پارچه‌ای مخصوص جذب کرده و آن‌ها را از هوا حذف می‌کند. این محصول در کارخانجات و مراکز تولیدی به‌خصوص مراکز تولیدکننده سیمان، آسفالت، کارگاه‌های ریخته‌گری و… کاربرد زیادی دارد. کاربرد این محصول در صنایع گفته شده، ممانعت از ورود آلاینده‌ها به اتمسفر و جو است و از پخش آن در محیط کارگاه نیز جلوگیری می‌کند.

دستگاه غبارگیر در محیط های صنعتی

این دستگاه دارای انواع مختلفی نیز است. انواع دستگاه غبارگیر صنعتی از نظر مشخصات فنی، شکل و اندازه، نحوه جذب آلاینده‌ها و… تفاوت دارند. علاوه‌بر این استاندارد دستگاه غبارگیر نیز در هر کدام از انواع این محصول متفاوت بوده که در نهایت باعث تفاوت فرآیند و شرایط نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها می‌شود.

انواع دستگاه غبارگیر صنعتی

به علاوه اجزای غبارگیر صنعتی در هر کدام از دستگاه‌ها متفاوت است و این موضوع نیز در نصب و راه‌اندازی دستگاه تاثیرگذار است. به منظور نصب اصولی و جلوگیری از بروز مشکل حین راه‌اندازی بگ فیلترها باید چگونگی نصب و راه‌اندازی را از تولید کننده دستگاه غبارگیر جویا شد.

در بیشتر موارد تولیدکنندگان، نمایندگان اختصاصی خود را برای نصب اولیه دستگاه ارسال می‌کنند که این حالت، مطمئن‌ترین شیوه راه‌اندازی و نصب این دستگاه‌هاست.

مراحل راه‌اندازی غبارگیر صنعتی

همان‌طور که گفته شد دستگاه‌های غبارگیر صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و این موضوع باعث می‌شود که فرآیند نصب و راه اندازی غبارگیر صنعتی نیز بسته به نوع آن‌ها متفاوت باشد. به‌طور کلی نصب این دستگاه‌ها فرآیندی پیچیده دارد و چند ماه زمان می‌برد. به‌علاوه نصب و راه‌اندازی بگ فیلترها به ابزارهای تخصصی نیاز دارد تا از آسیب‌ دیدن دستگاه حین کار جلوگیری شود.

معمولا در زمان خرید دستگاه غبارگیر صنعتی می‌توانید از خدمات فروشنده برای نصب دستگاه استفاده کنید. در غیراینصورت باید اطمینان حاصل کنید که از دانش فنی لازم برای نصب این دستگاه برخوردار هستید. در بسیاری از موارد هزینه تعمیر و نگهداری بگ فیلتر، به خصوص تهیه زاپاس اجزای مصرفی غبارگیر در صورت خرابی، بیشتر از هزینه اولیه خرید دستگاه است. برای مراحل راه‌اندازی غبارگیر صنعتی باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • بررسی امکان دسترسی به بخش‌های مختلف دستگاه و نبود مانع برای چک کردن و رسیدگی به قسمت‌های مختلف
  • بررسی و اطمینان از عدم وجود نشتی در محل درزها، جوش‌ها و…
  • بررسی و اطمینان از نصب صحیح فیلترهای کیسه‌ای براساس دستورالعمل‌هایی که تولیدکننده برای نصب فیلترها ارائه کرده است
  • تنظیم دقیق اجزای متحرک و ترازبندی بخش‌هایی مانند فن‌ها، به‌منظور جلوگیری از لرزش و صدای اضافی دستگاه حین کار
  • کنترل مکش دستگاه از نظر جهت و قدرت مکش با نصب دریچه یا دمپر در مسیر فن
  • استفاده از ضربه‌زن موضعی یا هیتر برای جلوگیری از فرآیند تقطیر در دستگاه، به‌خصوص در صنایعی که فضای کاری مرطوب دارند
  • نصب سیستم تجمیع و انتقال غبار برای جلوگیری از ذخیره‌ساز گرد و غبار در دستگاه، افت فشار و گرفتگی فیلترها که عملکرد دستگاه را ضعیف کرده و باعث آسیب به آن می‌شوند.

بایدها و نبایدهای نصب غبارگیر صنعتی

همان‌طور که گفته شد، نصب و راه اندازی غبارگیر صنعتی کاری تخصصی است و نیاز به مهارت و دانش کافی دارد. همچنین برای اطمینان از نصب صحیح دستگاه که در عملکرد آن تاثیری مستقیم دارد باید نکات مختلفی را در مراحل راه‌اندازی دستگاه لحاظ کرد. علاوه بر آن در نصب استاندارد دستگاه بایدها و نبایدهایی وجود دارد که به افزایش طول عمر، کارایی بهتر و کاهش هزینه‌های نگهداری کمک می‌کنند. این بایدها و نبایدها عبارتند از:

اطمینان از وضعیت محل نصب پیش از خرید و درخواست برای نصب دستگاه

بیشتر صنایع بگ فیلتر را پیش از شروع کار نصب می‌کنند و پس از راه‌اندازی دیگر دستگاه‌ها متوجه عدم تناسب دستگاه با میزان آلاینده‌های تولیدی می‌شوند. این موضوع باعث فشار به دستگاه شده و نه تنها عملکرد آن را کاهش می‌دهد بلکه باعث هزینه‌های اضافی برای صنعت نیز می‌شود.

در صورت نیاز به تغییر یا تقویت دستگاه از طریق اضافه کردن دستگاه جدید، باید فضایی را برای نصب آماده کرد، در مواردی دستگاه قبلی را جابجا کرد و… که این موضوع باعث آسیب به دستگاه شده و زحمت زیادی دارد.

تهیه دستگاه براساس استانداردها

تهیه دستگاه براساس استانداردها، پیش از نصب و راه اندازی غبارگیر صنعتی

از دیگر مواردی که پیش از نصب دستگاه‌های غبارگیر باید در مورد آن اطمینان حاصل کرد، تناسب دستگاه با استانداردهای کارخانه است. میزان آلاینده‌ها در صنایع مختلف، متفاوت است و در صورتی که دستگاه با میزان تولید آلاینده تناسب نداشته باشد، احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد. همچنین برای دریافت بهترین عملکرد از دستگاه ضروری است که آن را متناسب با کارکرد کارخانه انتخاب کرد.

دریافت کمک از تکنسین‌های تولیدکننده دستگاه

از دیگر مواردی که در فرآیند نصب دستگاه‌های غبارگیر باید به آن توجه کرد، دریافت کمک از تکنسین‌های تولیدکننده برای تمام مراحل نصب، راه‌اندازی و تعمیر دستگاه است. نصب و راه اندازی غبارگیر صنعتی کاری تخصصی است و تنها تکنسین‌های تولیدکننده به چگونگی انجام اصولی آن تسلط دارند.

سفارش زاپاس پیش از نصب و راه اندازی غبارگیر صنعتی

از دیگر مواردی که پیش از نصب و راه‌اندازی بگ فیلترها باید آن را در نظر داشت، سفارش زاپاس پیش از نصب و در زمان تهیه دستگاه است. در این صورت هنگام خرابی دستگاه، فورا امکان تعمیر آن وجود داشته و نیازی نیست که زمان زیادی را صرف پیدا کردن قطعات و تجهیزات جانبی مورد نیاز آن کنید.

سخن پایانی

نصب اصولی دستگاه‌های غبارگیر از خرابی آن‌ها جلوگیری می‌کند. در بسیاری از موارد، علت نیاز به تعمیر و رسیدگی به این دستگاه‌ها عدم نصب صحیح و رعایت استانداردها  در فرآیند نصب محصول است. در این زمینه بهترین کار دریافت کمک و راهنمایی از تولیدکننده است تا دستگاه به شکلی کاملا ایمن و اصولی نصب و راه‌اندازی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *