دسته‌بندی نشده

مقایسه و تفاوت چیلر و هواساز، کدام یک بهتر است؟

زمانی که افراد نسبت به خرید یک سیستم سرمایشی مناسب اقدام می‌کنند با طیف انبوهی از محصولات و پیشنهادات مواجه خواهند شد. به طور مثال موتورخانه‌ی یک ساختمان‌ در کنار تجهیزات آب گرم خود به یک چیلر یا هواساز نیز، نیاز دارد. حال ممکن است که این مسئله مطرح شود که تفاوت چیلر و هواساز در چیست و بر چه مبنایی در سیستم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

بسیاری از متخصصان چیلر و هواساز را مانند دو اندام حیاتی بدن می‌دانند که مقایسه آن‌ها اشتباه است، اما به هر حال بررسی تفاوت‌ها اولین گام شناخت تخصصی محصولات می‌باشد. از همین رو در ادامه به بررسی بیشتر این دو نوع از تجهیزات می‌پردازیم.

مقایسه و تفاوت چیلر و هواساز، کدام یک بهتر است؟

مقایسه و تفاوت چیلر و هواساز

اولین تفاوت چیلر و هواساز به بحث چیستی و پروسه‌ی کاری آن‌ها مربوط است.

هواساز چیست؟

هواساز یک سیستم تهویه مطبوع است که با توجه به تنظیمات نصب شده از سوی سازنده ضمن تصفیه هوا، هوادهی محیط را کنترل می نماید. علاوه بر این که قابلیت‌های متعدد دیگری همچون تنظیم دما و افزایش یا کاهش رطوبت نیز دارد.

هواسازها غالباً به دو نوع صنعتی و آپارتمانی تقسیم بندی می‌شوند. البته می‌توان آن‌ها را بر اساس فرایند و  عملکرد نیز، به دو نوع استاندارد (معمولی) یا هایژنیک دسته بندی کرد.

چیلر چیست؟

چیلر صرفاً یک وسیله سرمایشی مرکزی می‌باشد. یک مبرد سیال در مدار بسته چیلر در جریان است که گرمای هوا را می‌گیرد تا مبدل‌های حرارتی در نهایت هوای سرد را به محیط تزریق نمایند. در واقع چیلر با فرایند فشرده سازی بخار، منجر به خارج شدن گرما از مایع و ایجاد سرما می‌گردد.

دو نوع چیلر وجود دارد:

  • چیلر تراکمی

تنظیمات داخلی این نوع از چیلرها برای خنک کردن سیال، از یک خنک کننده خارجی و انرژی برق استفاده می‌کنند.

  • چیلر جذبی

در چیلر جذبی از ژنراتور، ابزوربر و انرژی حرارتی سوخت طبیعی برای خنک کردن مایع و در نهایت هوا استفاده می‌شود.

تفاوت چیلرهای جذبی و تراکمی

  • چیلرهای جذبی برخلاف تراکمی برای خنک کاری کندانسور نیاز به آب دارند.
  • چیلرهای تراکمی در هر اقلیمی قابل استفاده‌اند در حالی که نمونه‌های جذبی مناطق خشک عملکرد بهتری دارند.
  • دمای کاری چیلرهای جذبی بالای صفر و دمای کاری نمونه‌های تراکمی بالا و پایین صفر می‌باشد.
  • نمونه‌های تراکمی به لحاظ اندازه تنوع بیشتری دارند.
  • مصرف آب در برج خنک کننده چیلرهای تراکمی کمتر است.
  • ظرفیت سرمایشی چیلرهای تراکمی قابل کنترل است.

کاربرد چیلر و هواساز

محیط‌های مناسب استفاده از چیلر و هواساز

محیط کاربری دومین زمینه تفاوت چیلر و هواساز است. چیلرها معمولاً در انواع ساختمان‌ها اعم از مسکونی، تجاری و اداری، مجتمع‌های فرهنگی، رفاهی، ورزشی و مراکز خرید مورد استفاده قرار می‌گیرند. چیلرها همچنین در صنایعی که در فرایندهای خود نیاز به هوای سرد با دمای مشخص دارند نیز به کرات استفاده می‌شوند، از جمله صنایع شیمیایی، غذایی و دارویی.

هواسازها بیشتر در کارخانه‌ها، سوله‌ها، بیمارستان‌ها، کلین روم‌ها، مراکز بهداشتی و ساختمان‌های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته توجه داشته باشید که اندازه‌ی هواساز باید متناسب با اندازه‌ی محیط انتخاب شود.

میزان مصرف انرژی

در مقایسه‌ی میزان برق مصرفی چیلر و هواساز، کفه‌ی ترازو در سمت هواساز بسیار پایین‌تر است، چرا که هواسازها مخصوصاً آن‌هایی که کندانسینگ یونیت دارند میزان برق بیشتری مصرف می‌کنند.

تعداد دستگاه مورد نیاز در ساختمان‌های بزرگ

در ساختمان‌های بزرگ برای تهویه‌ی هوا به تعداد زیادی هواساز نیاز است، چرا که صرفا یک دستگاه نمی‌تواند کل هوای ورودی به یک محیط بزرگ را کنترل نماید. ضمن این که برای رسیدن به کارایی صددرصدی باید فاصله‌ی هواسازها را کم در نظر گرفت تا جریان هوا افت نکند. استفاده از تعداد زیادی هواساز نه تنها در زیبایی ساختمان تأثیر منفی دارد بلکه مصرف برق را هم به شدت بالا می‌برد. این در حالی است که در یک ساختمان بزرگ به تعداد واحدها چیلر اضافه می‌کنند بدون این که چنین مشکلاتی ایجاد شوند.

نگهداری و دوره‌های سرویس

چیلرها نیاز به مراقبت و نظارت بیشتری دارند و دوره‌های سرویس و نگهداری آن‌ها نیز کوتاه‌تر از هواسازها می‌باشد. البته توصیه می‌شود که هواسازها هم از سرویس‌های دوره‌ای بهره ببرند تا عملکرد آن‌ها کاهش پیدا نکند. اما به طور کلی هزینه تعمیر و نگهداری چیلر به مراتب بیشتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که ….

هنگام مقایسه انواع تفاوت چیلر و هواساز باید این حقیقت را در نظر بگیرید که هواساز یک توزیع کننده است و نباید از آن انتظار داشت که با تولید حرارت یا برودت تأثیر زیادی بر دمای محیط بگذارد. از همین رو غالباً هواسازها در یک پکیج تهویه مطبوع در کنار سایر تجهیزات برودتی همچون چیلر یا تجهیزات گرمایشی مانند بویلر قرار می‌گیرند.

انواع سیستم تهویه با چیلر و هواساز

تفاوت چیلر و هواساز باعث می‌شود که این دو وسیله مکمل خوبی برای یکدیگر باشند. کاربرد این دو دستگاه در کنار هم به دو صورت امکان پذیر است:

  1. غیر مستقیم با آب سرد: در این روش چیلر آب را سرد و به هواساز ارسال می‌کند.
  2. مستقیم بدون آب سرد: چیلر مستقیماً به هواساز متصل و یکپارچه می‌گردد و به عنوان روف تاپ پکیج یا همان پکیج یونیت شناخته می‌شود.

طراحی و ساخت انواع چیلر و هواساز

کوییک فن ارائه دهنده انواع تجهیزات سیستم‌های برودتی و گرمایشی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به هنگام خرید چیلر یا هواساز در نظر داشته باشید انتخاب یک سازنده یا فروشنده مناسب است. معمولاً طراحی سیستم‌های تهویه با توجه به نیاز کاربران و در نظر گرفتن خروجی‌ها و ورودی‌های هوا انجام می‌شود. لذا نیاز است که از جایی خرید نمایید که ضمن انجام مشاهدات میدانی بهترین مشاوره‌ها و توصیه‌ها را به شما ارائه دهد. کوییک فن همواره ابهامات مشتریان خود را برطرف می‌کند و محصولات خود را مطابق با نیازهای آن‌ها می‌سازد.

دستگاه هواساز Air Handing Unit

  • AHU دستگاهی با فن‌های سانتریفیوژ و تعادل استاتیکی و دینامیکی می‌باشد. فوروارد یا بکوارد بودن فن‌های این دستگاه متناسب با نوع محیط و نیاز کاربران انتخاب می‌شود.
  • در ساخت این هواساز از فنرهای لرزه‌گیر آلمانی استفاده شده است.
  • دارای قابلیت‌هایی همچون فیلتراسیون، تنظیم دما، تنظیم رطوبت و قابلیت ضد عفونی می‌باشد.
  • امکان تهویه هوا با کمک کانال کشی در یک محوطه کاملا بزرگ را دارد.
  • اتصالات آن پیچ و مهره‌ای است.
  • با توجه به این که محصولات کوییک فن دارای بدنه استیل یا پی وی سی می‌باشند در محیط‌های اسیدی و شیمیایی هم طول عمر بالایی دارند.

ویژگی‌های چیلر کوییک فن

کوییک فن امکان طراحی و ساخت انواع چیلر زیر صفر با مشخصات زیر را دارد:

  • بهره‌مندی از شاسی بسیار مقاوم
  • امکان نصب انواع کمپرسور متناسب با درخواست مشتری (اسکرال، اسکرو، پیستونی و سانتریفیوژ)
  • استفاده از لوله‌های مسی درون شیاردار
  • دارای گارانتی 18 ماهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *