بلاگ

پاسخ به 10 سوال متداول درباره بگ فیلترها

سوال متداول درباره بگ فیلترها

با گسترش استفاده از تجهیزات کنترل آلودگی هوا در محیط‌های صنعتی، آموزش نحوه صحیح استفاده از آنها برای افزایش کارایی دستگاه بگ فیلتر، امری ضروری به حساب می‌آید. از این‌رو گاهی امکان دارد کاربران حین استفاده از این دستگاه‌ها، با سوالات مختلفی مواجه شوند و به دنبال پاسخ آنها باشند. بر همین اساس قصد داریم در این مقاله به بررسی ۱۰ سوال متداول درباره بگ فیلترها پرداخته و توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم.

blank

۱. سوال متداول درباره بگ فیلترها | بگ فیلتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

بگ فیلتر محفظه‌ای شامل چندین کیسه از جنس پلی استر، شیشه یا پلاستیک مقاوم در برابر حرارت است. به طوری‌که با ورود جریان هوا از داخل آن‌ها، ذرات معلق موجود در آن را جذب کرده و هوایی پاک و عاری از هرگونه آلایندگی را تولید می‌کند. این دستگاه‌ها به دلیل قابلیت جداسازی ذرات مختلف بسیار ریز و کارایی بالا، راهکاری مطمئن برای کنترل آلودگی‌ها محسوب می‌شوند. در واقع طبق تحقیقات انجام شده بگ فیلترها می‌توانند متناسب با نوع غبار و ذرات آلوده در هوا تا ۹۹ درصد بازدهی داشته و هوایی پاکی و عاری از ذرات معلق را تولید کنند.

blank

۲. انواع بگ فیلتر چیست؟

با توجه به نوع کارایی و بازدهی بالایی که این دستگاه‌ها دارند، امروزه انواع مختلفی از آنها متناسب با نوع کاربری محیط تولید و به بازار عرضه شده‌اند. بنابراین برای معرفی بگ فیلترها، انواع مختلف آن‌ها را در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌دهند:

  • بگ فیلترهای کیسه‌ای
  • غبارگیرهای سیکلون و مولتی سیکلون
  • جمع کننده‌های کارتریج
  • سانتریفیوژ اسکرابر

blank

۳. چگونه بهترین بگ فیلتر را انتخاب کنیم؟

با توجه به اهمیت استفاده از بگ فیلترها، نمونه‌های مختلفی از این دستگاه‌ها تولید و به بازار عرضه شده‌اند. بنابراین هنگام انتخاب آنها باید به نکات مهمی توجه نمود تا بتوان به صورت موثرتر از دستگاه مورد نظر استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین آنها، بررسی متناسب بودن دستگاه با محل مورد استفاده و نوع آلایندگی‌های موجود در هوا محسوب می‌گردد. علاوه بر آن باید به نکاتی که در ادامه در خصوص ۱۰ سوال متداول درباره بگ فیلترها بیان می‌کنیم نیز توجه ویژه‌ای نمود:

  • بررسی مشخصات فنی دستگاه، به ویژه نوع فیلترهای تعبیه شده در آن
  • بررسی عملکرد دستگاه و توانایی آن در جذب گرد‌وغبار با اشکال و حجم‌های مختلف
  • بررسی مقاومت آن در جذب غبارهای سمی و مواد شیمیایی
  • بررسی نوع عملکرد دستگاه و هماهنگی آن با دما و رطوبت موجود در هوا
  • بررسی توانایی دستگاه در برابر تغییرات دمایی
  • بررسی نوع و کیفیت متریال به کار رفته در جنس کیسه‌های جذب کننده گرد‌وغبار
  • دقت به ابعاد دستگاه و هماهنگی آن با محل نصب دستگاه
  • توجه به کیفیت دستگاه و تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری بگ فیلتر
  • توجه به استاندارد بودن مکش دستگاه
  • توجه به تست‌های استاندارد سازی دستگاه
  • بررسی اعتبار و کیفیت برند سازنده
  • برخورداری از خدمات پس از فروش و ضمانت‌نامه طولانی مدت

blank

۴. نصب و راه‌اندازی بگ فیلتر به چه صورتی است؟

در حال حاضر برای ساخت انواع مختلف دستگاه‌های بگ فیلتر از تجهیزات و فناوری‌های خاصی استفاده می‌کنند. به همین دلیل افرادی که اقدام به نصب و راه‌اندازی آنها می‌نمایند باید تخصص‌های لازم را در این زمینه داشته باشند. در این حالت می‌توان از راه‌اندازی دستگاه طبق دستوالعمل‌های در نظر گرفته شده توسط سازنده آن مطمئن شد. اما به طور کلی برای راه‌اندازی دستگاه در اولین اقدام باید محل نصب قرارگیری آن را بررسی نموده تا امکان دسترسی به تمامی بخش‌های دستگاه در حین کار وجود داشته باشد.

اطمینان از نصب صحیح کیسه‌های هوا، طبق دستورالعمل‌های اعلام شده توسط برند سازنده، تنظیم قسمت‌های متحرک و ترازبندی صحیح دستگاه و کنترل مکش آن توسط نصب دریچه در مقابل فن بگ فیلتر از اقدامات موثر در راه‌اندازی آن محسوب می‌شوند.

علاوه بر آن برای اینکه عملیات جداسازی ذرات معلق هوا از روی کیسه‌های بگ فیلتر، به درستی انجام شود باید یک ضربه زن یا هیتر روی سطح آن تعبیه گردد. در خصوص ۱۰ سوال متداول درباره بگ فیلترها باید بدانید، توجه به نصب صحیح سیستم انتقال غبار برای جلوگیری از تجمع گرد‌و‌غبار روی کیسه‌ها از جمله اصول مهم راه‌اندازی این دستگاه‌ها هستند.

۵. سوال متداول درباره بگ فیلترها|دوام و ماندگاری بگ فیلتر چقدر است؟

دوام و ماندگاری دستگاه به عواملی همچون کیفیت قطعات استفاده در ساخت، نصب و راه‌اندازی صحیح دستگاه، انجام سرویس‌های دوره‌ای و نگهداری صحیح بگ فیلتر بستگی دارد. علاوه بر آن توجه به مدیریت فن دستگاه، خالی کردن به موقع هاپر، بررسی بسته بودن مسیرهای لوله‌کشی و جلوگیری از هدر رفتن مکش دستگاه، کنترل دمپرهای موجود در هودهای گردانی و اطمینان از باز و بسته شدن صحیح آن، از جمله پارامترهای افزایش کارایی و ماندگاری بگ فیلترها محسوب می‌شوند.

۶. آیا میتوان از بگ فیلترها برای مایعات خطرناک استفاده کرد؟

بگ‌فیلترها قابلیت تصفیه و جداسازی ذرات جامد، روغن، گازها و مواد شیمیایی خطرناک را دارند. بنابراین می‌توان از بگ فیلترها برای مایعات خطرناک استفاده نمود و آلودگی‌ها را از سطح آن‌ها جدا کرد. البته برای استفاده از آنها باید مطمئن شوید که بگ فیلتر مناسبی را انتخاب کرده و تمامی نکات ایمنی لازم را رعایت نموده‌اید.

۷. چگونه عمر مفید بگ فیلتر را افزایش دهیم؟

برای اینکه بتوانید از دستگاه بگ فیلتر، بهترین بهره‌برداری را داشته باشید، باید به دستورالعمل‌های نصب، راه اندازی و نکات استفاده از دستگاه توجه کنید. سپس باید تجهیزات دستگاه مانند سیستم مکش و کیسه‌ها را به درستی نصب و راه‌اندازی نمایید. علاوه بر آن توجه به کیفیت فیلترهای استفاده شده در دستگاه و نصب صحیح آنها در جای خود یکی دیگر از اصول مهم افزایش عملکرد ایمن غبارگیر صنعتی محسوب می‌گردد. توجه به عدم وجود رطوبت در محیط و میزان حرارت هوا، اصول مهم استفاده صحیح از بگ فیلترها به حساب می‌‌آیند.

در پاسخ به ۱۰ سوال متداول درباره بگ فیلترها باید بدانید که آموزش صحیح کار با دستگاه توسط اپراتور، روش تمیزکاری فیلترها و جلوگیری از تجمع غبارهای جمع شده روی هاپر که می‌تواند باعث افت فشار درکل سیستم و مسدود شدن فیلترها ‌شود از نکات مهم استفاده بهینه از بگ فیلترها محسوب می‌شوند.

blank

۸. سوال متداول درباره بگ فیلترها|چه زمانی باید بگ فیلتر تعویض شود؟

از جمله اصول مهمی که به افزایش کارایی و راندمان دستگاه‌ غبارگیر کمک می‌کند، تعویض به موقع کیسه‌های بگ فیلتر است. به بیان دقیق‌تر در صورتی‌که فیلتر دستگاه را زودتر از زمان مورد نیاز تعویض نمایید، باعث افزایش هزینه‌ها، صرف زمان بیشتر برای نگهداری و تعمیر دستگاه خواهد شد. در مقابل اگر تعویض فیلترها را به تعویق بیندازید باعث عدم کارایی دستگاه، افزایش آلایندگی‌های موجود در هوا و به خطر انداختن سلامت کارکنان می‌شود. بنابراین باید همراه نشانه‌های زیر را بررسی کرده و در صورت نیاز به تعویض اقدامات لازم را انجام دهید:

  • افت مکش در اثر مسدود شدن کیسه‌ها توسط ذرات معلق
  • افزایش اختلاف فشار بین قسمت تمیز و آلوده بگ فیلتر
  • خارج شدن ذرات آلاینده از دودکش فن
  • آلوده شدن قسمت تمیز بگ فیلتر به ذرات و آلاینده‌های محیط
  • خرابی یا پارگی کیسه‌های فیلتر

۹. آیا امکان استفاده مجدد از بگ فیلتر وجود دارد؟

در زمان کار با بگ فیلترها باید گرد‌و‌غبار جذب شده روی آنها را تمیز نمود تا کارایی خود را باز یابند. این کار با روش‌هایی مثل پاکسازی با لرزش مکانیکی، پاکسازی به روش جریان هوای معکوس و پاکسازی به روش پالس جت انجام می‌شود. اما پس از مدتی کارایی کیسه‌ها کاهش پیدا کرده و باید آنها را تعویض نمود.

blank

۱۰. بهترین جنس برای ساخت بگ فیلتر چیست؟

برای انتخاب بهترین جنس فیلترهای کیسه‌ای که یکی از ۱۰ سوال متداول درباره بگ فیلترها است، باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. اول از همه باید نوع ماده‌ای که نیاز به فیلتراسیون دارد را بررسی نمایید. توجه به خاصیت شیمیایی ذرات موجود در هوا و میزان مقاومت کیسه در برابر ساییدگی و پارگی احتمالی توسط این ذرات نیز حائز اهمیت است. نکته دیگر میزان حرارت موجود در هوا است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت عملکرد فیلترها دارد. به همین دلیل امروزه توسط مصنوعات نساجی کیسه‌هایی با تحمل دمایی بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به وجود آمدند که می‌توان ار آنها در محیط‌های بسیار گرم استفاده کرد. از طرفی باید بدانید این کیسه‌ها در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند پارچه‌های بافته نشده، پارچه‌های بافته شده، الیاف‌های طبیعی و مصنوعی قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

مطالبی که در این صفحه مورد بررسی قرار دادیم، پاسخ به تعدادی از سوالات متداولی است که اکثر کاربران در هنگام استفاده از بگ فیلترها با آن مواجه می‌شوند. البته تمامی کاربرانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند باید پیش از نصب و راه‌اندازی آنها، در خصوص نوع عملکرد دستگاه اطلاعات کافی را کسب نمایید. به این ترتیب می‌توانند از بگ فیلترهای صنعتی به طور موثر و بهینه استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *