بلاگ

عملکرد ایمن غبارگیر صنعتی | 10 راهکار عالی برای بهترین عملکرد دستگاه غبارگیر

اگزاست فن ضد انفجار

بگ فیلترها دستگاه‌هایی هستند که در محیط‌های صنعتی برای جمع‌آوری آلایندگی و ذرات معلق در هوا استفاده می‌شوند. به این ترتیب می‌توانند هوایی پاک و عاری از هرگونه آلایندگی را به وجود آورند تا کارکنان در شرایط ایمن به فعالیت بپردازند. اما برای اینکه بتوان از این دستگاه‌ها به شکلی موثر استفاده کرد، باید آنها را به صورت صحیح نصب و راه‌اندازی نمود و شرایط عملکرد ایمن غبارگیر صنعتی را فراهم آورد. با ما همراه باشید تا در این زمینه بیشتر شما را راهنمایی کنیم.

اجزای دستگاه غبارگیر

غبارگیرهایی که در محیط‌های صنعتی و کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای سیستم‌های جداسازی و جمع‌آوری ذرات معلق هستند. بنابراین کسانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند باید با اجزای تشکیل دهنده و نحوه عملکرد آنها آشنا بوده تا بتوانند بیشترین بهره‌برداری را از دستگاه داشته باشند. البته با توجه به اینکه امروزه انواع مختلفی از این دستگاه‌ها به وجود آمده‌اند، اجزای متفاوتی داشته که متناسب با نوع کاربری دستگاه تعیین می‌شوند. اما به طور کلی این دستگاه‌ها از قطعات زیر ساخته شده‌اند:

اجزای دستگاه غبارگیر

  1. بدنه غبارگیر: بدنه غبارگیر از فلز ساخته شده و شامل قسمت‌هایی مثل پوسته خارجی، پایه دستگاه و نگهدارنده است.
  2. بستر فیلتر: این بخش درون دستگاه‌ غبارگیر قرار گرفته و از الیافی مانند سنتتیک، شیشه یا الیاف فلزی ساخته می‌شود. باید بدانید این بخش وظیفه جمع‌آوری ذرات معلق هوا و جداسازی درون دستگاه غبارگیر را بر عهده دارد.
  3. سیستم ورودی و خروجی: سیستم ورودی خروجی دستگاه‌های غبارگیر شامل لوله‌ها، شیرها، سیستم‌های توزیع هوا و اتصالات دستگاه بوده که برای هدایت هوا به داخل غبارگیر و خروج هوای تصفیه شده طراحی شده است.
  4. سیستم تهویه: سیستم تهویه از جمله ضروری‌ترین قسمت‌های دستگاه غبارگیر بوده که شامل یک فن برای مکش هوا به داخل غبارگیر و انتقال آن به بیرون از دستگاه است.
  5. سیستم کنترل: برخی از غبارگیرها به سیستم کنترل جریان هوا برای تنظیم فشار بخش‌های مختلف غبارگیر مجهز هستند.

مراحل راه‌اندازی غبارگیر صنعتی

دستگاه‌های غبارگیر صنعتی در مدل‌های مختلفی طراحی می‌شوند که هر کدام از آنها روش کارکرد متفاوتی دارند. بنابراین برای نصب دستگاه‌ها باید به نوع و مدل دستگاه توجه نموده و طبق دستورالعمل‌های عملکرد ایمن غبارگیر صنعتی، آن را نصب کرد و راه اندازی غبارگیر صنعتی را انجام داد. البته لازم به ذکر است که برخی از دستگاه‌های غبارگیر سیستم کاملا پیچیده‌ای دارند و در صورتی‌که به نصب آنها مسلط نباشید، راه‌اندازی دستگاه ماه‌ها به طول می‌انجامد. بنابراین باید با تمامی نکات ایمنی نصب و راه‌اندازی دستگاه آشنایی کافی داشته تا بتوان به صورت موثر از دستگاه غبارگیر استفاده کرد.

مرحله اول: باید بررسی کنید که امکان دسترسی به بخش‌های مختلف دستگاه وجود دارد یا خیر. در واقع عدم وجود هرگونه مانع برای رسیدن به قسمت‌های مختلف دستگاه و چک کردن عملکرد آن در حین استفاده، از ضروریات کار با غبارگیرهای صنعتی محسوب می‌شود. در مرحله بعد باید بررسی کنید که در محل درزها و جوش‌های قسمت‌های مختلف دستگاه، نشتی وجود نداشته باشد. بررسی نصب صحیح فیلترهای داخل دستگاه، طبق استانداردهای بیان شده توسط تولید کننده، از نکات مهم مورد توجه پیش از نصب و راه‌اندازی غبارگیرها به شمار می‌آید.

علاوه بر آن بررسی دقیق عملکرد اجزای متحرک دستگاه و رعایت ترازبندی بخش‌هایی مانند فن‌ها برای جلوگیری از لرزش و صدای اضافی در حین کار با دستگاه، موارد دیگری هستند که باید هنگام استفاده از غبارگیر‌ها ارزیابی شوند. بررسی قدرت مکش یا نصب دریچه‌ها و دمپر در مسیر فن‌، استفاده از ضربه زن موضعی یا هیتری برای تسهیل فرایند تقطیر در دستگاه به ویژه در محیط‌های مرطوب از اقدامات موثر استفاده از غبارگیرها به شمار می‌آیند. به عنوان آخرین نکته باید بدانید که نصب سیستم جمع‌آوری و انتقال غبار از ذخیره ساز غبارگیر برای جلوگیری از افت فشار، گرفتگی فیلترها، ممانعت از کاهش عملکرد دستگاه و آسیب رسیدن به آن اهمیت بالایی دارد.

دستورالعمل‌های سرویس و نگهداری

عملکرد ایمن غبارگیر صنعتی

راه‌اندازی غبارگیرهای صنعتی کار تخصصی بوده و به دانش و مهارت بالایی نیاز دارد تا نکات ایمنی برای بهترین عملکرد غبارگیر صنعتی به درستی رعایت گردد. باید بدانید توجه به عملکرد ایمن غبارگیر صنعتی باعث افزایش راندمان دستگاه، کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش طول عمر مفید آن می‌شود. به طور مثال قبل از نصب دستگاه باید شرایط مناسبی را برای قرارگیری آن آماده کرده تا در حین کار کمترین فشار از لحاظ محیطی به دستگاه وارد شود.

علاوه بر آن درخواست کمک از تکنسین‌های نصب دستگاه برای راه‌اندازی آن، از جمله ضروریات استفاده ایمن از غبارگیرها محسوب می‌شود. همچنین باید قبل از اجرای پروژه نصب آن، تمامی لوازم مورد نیاز برای راه‌اندازی دستگاه را آماده نموده و کلیه ملاحظات ایمنی زیر را رعایت نمایید:

  1. بررسی وجود ذرات معلق قابل اشتعال
  2. چک کردن دستگاه قبل از خروج کار
  3. توجه به ترتیب مراحل راه‌اندازی دستگاه
  4. برنامه‌ریزی زمانی برای کار با دستگاه
  5. توجه به اطلاعات نگهداری از دستگاه
  6. رعایت تمامی دستورالعمل‌ها اجرایی توسط برند سازنده
  7. آماده کردن تجهیزات استاندارد برای کار با دستگاه
  8. بررسی فشار دیفرانسیل دستگاه
  9. نگهداری از شیر دستگاه در شرایط آب‌وهوای متغیر
  10. بررسی دما محیط و تاثیر سرما یا گرمای شدید بر نحوه عملکرد دستگاه

دستورالعمل‌های سرویس و نگهداری

برای استفاده ایمن از دستگاه باید به اصول تعمیر و نگهداری غبارگیر توجه ویژه‌ای نمایید. بر این اساس باید توجه کنید که در طول استفاده از دستگاه هاپر آن بیشتر از ۵۰ درصد پر نشود‌. در واقع باید متناسب با کارکرد دستگاه، ذرات آلاینده به طور هفتگی‌ و روزانه خالی گردند. از طرفی بهتر است برای تمیزکاری یا تعمیر و نگهداری بگ فیلتر، زمانی را انتخاب کنید که حجم آلایندگی‌ها پایین باشد. پس باید برای این‌کار چندین بار در طول روز به مدت ۱۵ دقیقه دستگاه را خاموش کرده و با روشن نگه داشتن شیر برقی فرصتی برای تمیزکاری کیسه‌ها را فراهم نمایید.

علاوه بر آن توجه کنید لوله‌های مسیر کاملاً بسته باشد تا اختلالی در مکش دستگاه و عملکرد ایمن غبارگیر صنعتی وارد نشود. همچنین باید هر دو هفته یک بار بلبرنیگ‌های موتور فن را گریس‌کاری کرده و عملکرد صحیح و منظم شیربرق‌ها را به صورت ماهانه بررسی نمایید. باید بدانید سالم بودن و نصب صحیحی برزنت جلوی فن دستگاه در مرحله نصب و هنگام کار با دستگاه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای نگهداری غبارگیرهای صنعتی محسوب می‌شود که باید رعایت گردد.  بررسی اختلاف فشار، چک کردن سیستم جت پالس، نگهداری موتور فن و بررسی ماژول‌های جمع‌آوری گردوغبار از جمله اقدامات لازم برای عملکرد ایمن غبارگیر به شمار می‌آیند.

سخن پایانی

آشنایی با عملکرد غبارگیر صنعتی و رعایت نکات ایمنی کار با آن از خرابی دستگاه جلوگیری کرده و نیاز به تعمیرات آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل باید بیش از راه‌اندازی دستگاه اطلاعات کافی در این زمینه را  کسب نموده و مطابق با دستورالعمل‌ها و استانداردهای موجود از غبارگیر صنعتی استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *