بلاگ

معرفی تفاوتهای اساسی داکت اسپلیت و هواساز

داکت اسپلیت و هواساز

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی داکت اسپلیت و هواساز و بررسی فرق آنها باهم بپردازیم. خوشبختانه پیشرفت‌های حوزه تکنولوژی سبب شده تا امروزه انواع دستگاه‎های مختلف و متنوع در زمینه سرمایش و گرمایش تولید و به بازار عرضه شوند. مطمئناً هر کدام از این تجهیزات سرمایشی مزایا و معایب منحصر به خود را دارند که برای هدف و محیطی خاص طراحی و تولید شده‌اند. هواساز و داکت اسپلیت دو عضو مهم و پرکاربرد این حوزه به شمار می‌آیند. هر یک از این دو سیستم در صورت استفاده در جای مناسب خود می‎توانند بازدهی بسیار عالی داشته باشند.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت محصولی بسیار مشابه با اسپلیت‏های دیواری است که از دو بخش اصلی شامل یونیت خارجی یا کندانسینگ یونیت و یونیت داخلی یا واحد هواساز تشکیل شده است. این وسیله کاربردی تکنولوژی جدیدتری نسبت به اسپلیت‏ها داشته و سیستم انتقال حرارت و سرما در آن‌ها از طریق کانال کشی و دریچه هوا منتقل می‌شود.

"</p

معرفی ویژگی‌های مثبت و منفی داکت اسپلیت

در این بخش قصد داریم به معرفی مزایا و معایب داکت اسپلیت بپردازیم. مزایای این سیستم انتقال سرما- گرما شامل موارد بیان شده در زیر است.

  1. امکان استفاده از داکت اسپلیت در فضای داخلی سقف کاذب و عدم اشغال فضای اضافی
  2. تامین گرمایش و سرمایش چند فضای مختلف با استفاده از یک دستگاه
  3. امکان توزیع هوای گرم و سرد از طریق سیستم کانال کشی
  4. قابلیت تصفیه هوا با کمک فیلترهای قابل شستشو تعبیه شده در داکت اسپلیت
  5. نصب و راه اندازی راحت‌تر داکت اسپلیت نسبت به سایر سیستم‎های سرمایشی-گرمایشی دیگر
  6. ایجاد سرمایش و گرمایش مطلوب‎تر در مقایسه با سایر تجهیزات سرمایشی-گرمایشی

در بخش از بررسی هواساز و داکت اسپیلت قصد داریم به معرفی معایب داکت اسپلیت‌ها بپردازیم.

  1. عدم امکان تقسیم بندی فضاهای داخلی
  2. اتلاف انرژی بیشتر در مقایسه با سایر تجهیزات سرمایشی
  3. مصرف برق بالاتر نسبت به سایر سیستم‏های دیگر
  4. صدای نسبتاً زیاد داکت اسپلیت
  5. محدودیت در فضای قابل پوشش برای تصفیه هوا
  6. گرمایش نامطبوع

معرفی ویژگی‌های مثبت و منفی داکت اسپلیت

معرفی هواساز

هواسازها یکی دیگر از تجهیزات بسیار پر کاربرد در فرآیند تهویه هوا هستند. این تجهیزات امکان تولید هوای مطبوع و مناسب برای سرتاسر سال را دارند. هواسازها به طرز چشم‌گیری سبب بهبود و ارتقا کیفیت هوای داخلی یک محیط می‎شوند.

از مهم‌ترین ویژگی‎های هواسازها می‎توان به قابلیت این دستگاه در تصفیه هوا اشاره کرد. فیلترهای تعبیه شده در این دستگاه، هر گونه عوامل بیماری‎زا، گرد و خاک، و آلاینده را از هوای داخل محیط حذف و هوای محیط را تمیز می‏کنند.

نحوه استفاده از هواساز بسیار آسان بوده و هیچ‌گونه پیچیدگی ندارد. در این دستگاه آب سرد در دستگاه‌هایی مانند چیلر یا مینی چیلر و از طرف دیگر آب گرم در پکیج یا بویلر تولید می‎شود. در نهایت نیز این آب توسط لوله‌کشی‌های انجام شده به هواساز منتقل و سبب تهویه هوا و تولید هوای سرد و گرم می‎شود.

معرفی هواساز

مقایسه داکت اسپلیت و هواساز

همانطور که بیان کردیم، هواساز و داکت اسپلیت، دو سیستم تهویه هوای مطبوع با ویژگی‎ها و کاربردهای منحصر به خود هستند. در این بخش قصد داریم به مقایسه این دو سیستم بپردازیم. مهم‌ترین فرق هواساز با داکت اسپلیت در این است که داکت اسپلیت وظیفه تامین سرمایش و گرمایش هوا را بر عهده دارد.

این در حالی است که هواساز بیشتر دستگاهی برای تصفیه و تهویه هوا بوده و به عنوان بخشی از سیستم تهویه هوای مطبوع ساختمان شناخته می‎شود. در ادامه این بخش قصد داریم به بررسی دقیق‎تر تفاوت‎ها و به طور کلی مقایسه هواساز و داکت اسپیلت بپردازیم.

تفاوت در مصرف برق

با توجه به افزایش هزینه و قیمت برق مسلماً یکی از عوامل موثر در انتخاب سیستم‌های تهویه هوای مطبوع میزان برق مصرفی آن‎ها است. در فصل تابستان اگر قصد داشته باشید که از هواساز به عنوان یک سیستم سرمایشی استفاده کنید باید آن‌ را به یک سیستم خنک کننده مانند چیلر وصل کنید. از جمله تفاوت چیلر و هواساز میزان مصرف برق نسبتاً پایین چیلر است. ‌

در فصل سرما اما باید هواساز را به چیلر یا بویلر وصل کنید. مصرف برق چیلر برای گرمایش تفاوتی با حالت سرمایشی آن ندارد. از طرفی اما، اتصال هواساز به بویلر موتورخانه سبب کاهش مصرف برق و در نتیجه کاهش هزینه‌ برق می‌شود. داکت اسپلیت اما یک سیستم مستقل بوده و هم برای سرمایش و هم برای گرمایش از برق استفاده می‎کند، بنابراین می‌توان دریافت که داکت اسپلیت نسبت به هواساز مصرف برق بیشتری دارد.

داکت اسپلیت و هواساز، تفاوت در تولید هوای خروجی

یکی دیگر از تفاوت‎های اصلی بین هواساز و داکت اسپلیت، تفاوت در هوای خروجی است. همانطور که می‌دانید داکت اسپلیت خودش هوای سرد یا گرم تولید می‎کند، این در حالی است که هواساز به عنوان یک سیستم تهویه هوا فعالیت می‌کند و به تنهایی قابلیت تولید هوای گگرم یا سرد را ندارد. در واقع برای تولید هوای خروجی گرم یا سرد توسط هواساز احتیاج به اتصال دستگاه به چیلر یا بویلر است.

رطوبت خروجی

قابلیت تنظیم رطوبت خروجی به ویژه در شهرهایی که رطوبت هوای بسیار بالایی دارند، یک مسئله مهم به حساب می‌آید. داکت اسپلیت در تنظیم رطوبت هوا عملکرد بسیار خوبی دارد. اما دستگاه هواساز در این زمینه از داکت اسپلیت قوی‏تر بوده و قابلیت ایجاد رطوبت مطلوب‎تری را نسبت به داکت اسپلیت دارد.

تفاوت در قیمت هواساز و داکت اسپیلت

بررسی داکت اسپلیت و هواساز از لحاظ قیمت بسیار مهم است. هزینه اولیه خریداری دستگاه داکت اسپلیت نسبت به هواساز بسیار کم‎تر است. با این حال چون برای نصب داکت اسپلیت به کانال‌کشی و لوله‌های مسی احتیاج است، در نتیجه، هزینه نصب و راه‌اندازی داکت اسپلیت با هزینه نصب و راه‌اندازی هواساز یکی می‌شود.

داکت اسپلیت یا هواساز کدام بهتر است؟

ما در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی هواساز و داکت اسپلیت به عنوان دو سیستم پرکاربرد در حوزه تولید هوای مطبوع و تهویه هوا بپردازیم. همچنین تفاوت‌های ساختاری  هواساز و اسپلیت را از جنبه‏های مختلف بررسی کردیم.

انتخاب دستگاه مناسب برای هر کاربری به عوامل متعددی بستگی دارد. هواساز و داکت اسپلیت، هر دو جزء خانواده تجهیزات تهویه مطبوع بوده و هر یک از آن‌ها کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. آنچه که باید در نظر داشته باشید این است که قصد دارید از این تجهیزات در چه فضا و با چه هدفی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *