بلاگ

همه چیز درباره بگ فیلتر هوای معکوس

بگ فیلتر هوای معکوس

برای تمیزی هوای کارخانه‌های صنعتی و کاهش آلاینده‌ها در هوای تنفسی این محیط‌ها از محصولات مختلفی استفاده می‌شوند، که بگ فیلترهای هوای معکوس یا غبارگیرهای صنعتی یکی از آن‌ها هستند. اهمیت استفاده از بگ فیلتر هوای معکوس در این محیط‌ها بسیار زیاد است و به حفظ سلامت نیروهای کار کمک می‌کند. در این مطلب به معرفی این محصول و کارایی آن می‌پردازیم.

بگ فیلتر جریان معکوس چیست؟

بگ فیلتر یا غبارگیر، محصولی است که با کاهش گرد و غبار و ذرات و آلاینده‌های موجود در هوا، به تمیزی هوای تنفسی کمک می‌کند. این محصول دستگاهی حاوی پارچه مخصوص است که آلاینده‌ها جذب آن شده و از هوای تنفسی حذف می‌شوند. از این دستگاه در همه کارخانجاتی که محصول تولیدی آن‌ها، گردوغبار یا هر نوع آلاینده‌ای وارد هوا می‌کند، استفاده می‌کنند. برای مثال کارخانجات و کارگاه‌های ریخته‌گری یا کارخانه سیمان جزو مصرف‌کنندگان اصلی این دستگاه هستند.

نحوه ساخت بگ فیلتر جریان معکوس

نحوه ساخت بگ فیلتر جریان معکوس

دستگاه غبارگیر صنعتی یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که باید در کارخانجات وجود داشته باشد اما قیمت بالای آن باعث می‌شود که بسیاری از افراد از خرید آن پیشمان شوند. با این حال، این دستگاه فرآیند تولید نسبتا سختی دارد و تولید آن به راحتی امکان‌پذیر نیست. سازنده بگ فیلتر جریان معکوس، در صورتی می‌تواند این دستگاه را در یک کارخانه، تولید و راه‌اندازی کند که به تجهیزات کامل دسترسی داشته باشد.

برای ساخت این دستگاه نیاز به کیسه‌ای مخصوص است که قادر به جذب ریزترین آلاینده‌ها نیز باشد، همچنین وجود یک مخزن برای جمع آوری ذرات گرد و غبار الزامی است. دستگاه باید به گونه‌ای باشد که هوای آلوده به داخل آن وارد شده، آلاینده‌ها جذب پارچه و وارد مخزن شوند و از سمت دیگر، هوای تمیز و پاکیزه خارج شود و این جریان باید دائمی باشد تا اثر مناسبی داشته باشد.

خوشبختانه این محصول امروزه در ایران هم تولید می‌شود و با قیمت مناسب‌تر نسبت به گذشته در اختیار کارخانه‌داران قرار می‌گیرد، بنابراین توصیه می‌کنیم حتما یکی از انواع دستگاه‌های بگ فیلتر هوای معکوس را در کارخانه خود داشته باشید.

کاربرد بگ فیلتر هوای معکوس

کاربرد بگ فیلتر هوای معکوس

همان‌طور که گفته شد در هر کارخانه‌ای که آلاینده تولید شود یا محصول به‌گونه‌ای باشد که ذرات گرد و غبار و… در هوا آزاد شوند، از بگ فیلتر جریان معکوس یا غبارگیر صنعتی استفاده می‌شود. این محصول با جمع‌آوری گردوغبار و آلاینده‌ها، هوایی تمیز ایجاد می‌کند و به تنفس بهتر و راحت‌تر نیروها کمک می‌کند. کاربرد این محصول تنها جمع‌آوری آلاینده‌های هوا است و به منظور دیگری نمی‌توان از آن استفاده کرد. مهم‌ترین مصرف‌کنندگان این دستگاه کاربردی، کارخانجات زیر هستند:

  • کارخانه‌های تولید سیمان و آسفالت
  • کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی
  • کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی
  • کارخانه‌های تولید دارو
  • کارخانه‌های صنایع غذایی
  • کارخانه‌های لوازم بهداشتی و…

عملکرد بگ فیلتر هوای معکوس

تفکیک و جداسازی آلاینده‌ها از هوای موجود در کارخانه و ایجاد هوایی تمیز، کاربرد اصلی بگ فیلترها است اما به این منظور عملکرد دستگاه حائز اهمیت است. این دستگاه یک ورودی و یک خروجی دارد که در مسیر آن فیلتر و مخزن دستگاه قرار دارد. هوای آلوده که در اثر تولید و کار دستگاه‌های مختلف، در جریان است از ورودی این دستگاه وارد می‌شود و در مسیر فیلتر و پارچه‌های مخصوص آن به دام می‌افتد. آلاینده‌های ریز و درشت موجود در هوای آلوده جذب فیلتر شده و وارد مخزن دستگاه می‌شوند. سپس هوای تمیز و عاری از آلاینده‌ها از سمت دیگر دستگاه خارج شده و در کارخانه به جریان می‌افتد.

عملکرد بگ فیلتر هوای معکوس

در واقع عملکرد این دستگاه را می‌توان به نوعی مکش و دمش تشبیه کرد که هوای آلوده را به داخل خود مکیده و هوای تمیز را به بیرون می‌دمد. استفاده از بگ فیلتر هوای معکوس، برای جلوگیری از بیماری‌های تنفسی حائز اهمیت است. بسته به متراژ و حجم محصولات تولیدی کارخانه گاهی باید بیشتر از یک دستگاه را مورد استفاده قرار داد تا هوای داخلی کاملا تمیز و عاری از ذرات آلاینده باشد.

قیمت بگ فیلتر هوای معکوس

اگر قصد خرید یک غبارگیر صنعتی برای کارخانه خود را دارید و به دنبال بهترین قیمت بگ فیلتر هستید، باید بدانید که قیمت و بهای این محصول در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل موثر در قیمت بگ فیلترها، اجزای آن‌ها است. هر چه دستگاه غبارگیر پیشرفته‌تر بوده و اجزا و جزئیات بیشتری داشته باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. در حالت کلی این دستگاه شامل یک فن، کمپرسور هوا، سیستم بگ فیلتر، تخلیه غبارگیر، هاپر، پوسته اصلی و فیلترهای کیسه‌ای است که کیفیت هر کدام در قیمت نهایی محصول نقش دارد.

علاوه بر آن، تولیدکننده دستگاه نیز در قیمت‌گذاری آن موثر است. در واقع اگر دستگاه از برندهای مطرح خریداری شوند، قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های تولیدی توسط برندهای کمتر شناخته شده دارد. حجم و ظرفیت دستگاه نیز جزو دیگر عواملی است که در قیمت این محصول تاثیر دارد.

چند سوال متداول درباره بگ فیلترها

چند سوال متداول درباره بگ فیلترها

در این بخش قصد داریم به چند سوال متداول درباره بگ فیلترها پاسخ دهیم با ما همراه باشید.

از بگ فیلتر هوای معکوس در چه کارخانجاتی استفاده می‌شود؟

کارخانجات تولید سیمان، مواد شیمیایی، محصولات دارویی، ذوب آهن و… از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان بگ فیلترهای صنعتی هوای معکوس هستند.

اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده بگ فیلتر جریان معکوس چیست؟

کمپرسور هوا، کیسه‌های پارچه‌ای برای جذب آلاینده‌ها، هاپر، سیستم پاکسازی بگ فیلتر و… از جمله اجزای اصلی تشکیل‌دهنده غبارگیرهای صنعتی یا بگ فیلترها هستند.

در خرید بگ فیلتر هوای معکوس باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای خرید بهترین نوع بگ فیلتر هوای معکوس باید به کیفیت اجزای سازنده این محصول توجه کرد. همچنین برندی که بگ فیلتر از آن خریداری می‌شود هم حائز اهمیت بوده و در کیفیت نهایی دستگاه تاثیرگذار است. تناسب حجم و عملکرد دستگاه با متراژ کارخانه و میزان آلاینده‌ها نیز جزو نکات مهم است.

سخن پایانی

بگ فیلتر جریان هوای معکوس یا در اصطلاح غبارگیر صنعتی، دستگاهی کاربردی است که به بهبود کیفیت و وضعیت هوای تنفسی کمک می‌کند. این دستگاه جزو بهترین و مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که هر کارخانه باید داشته باشد تا سلامت نیروهای کار آن حفظ شده و در بهترین شرایط به کار خود مشغول باشند. این دستگاه به خصوص در کارخانجاتی که کار آن‌ها آلاینده زیادی تولید می‌کند، مهم‌تر است. در صورت تمایل به خرید این دستگاه و استفاده از آن می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *